Conjuntivitis (sakit mata atau mata merah)

Keradangan atau sakit mata pada selaput mata putih yang menutupi mata dan bahagian dalam permukaan pelopak mata.

Punca peryakit

1. bakteria( jenis haemophilus)

2. jangkitan virus (beserta selsema )

3. bendasing seperti percemaran udara, habuk, asap, sabun, make up, klorin dan lain-lain lagi.

Jangkitan melalui:

· tangan yang tercemar

· tuala

· alat kosmetik

· bulu mata palsu

· kanta sentuh

tanda-tanda:

· gatal

· mata merah

· perit terkena cahaya

· mata bertahi

· bengkak mata

· sakit

· rasa “pasir” dalam mata

· kabur penglihatan

tempoh:ianya memakan masa dari beberapa hari hingga 2 minggu bagi penyakit sembuh.Pencegahan:

Sukar dicegah,namun langkah –langkah bagi mengurangkan jangkitan merebak ialah:

· mengelakan tangan menyentuh mata

· kerap menyuci tangan

· tidak berkongsi tuala atau sapu tangan

· tidak berkongsi kosmetik mata dan ubat mata

· penggunaan kanta sentuh secara bersih

· memakai alat pelindung mata apabila perlu

· tidak berenang didalam kolam yang kotor

AMARAN:

Sekiranya berlaku perkara berikut; berjumpalah doktor anda

· penglihatan berubah

· sakit mata yang bersangatan

· sakit ketika menggerakkan bola mata

· tidak sembuh dalam masa48-72 jam mengambil ubat

· teman sebilik atau ahli keluarga juga dijangkiti

· mata terlalu sensitive kepada cahaya

Rawatan:bergantung kepada punca penyebabnya.

Ubat titik mata atau ointment yang mengandungi antibiotik atau antivirus digunakan bagi menghalang jangkitan.Petua:

· gunakan tuam sejuk keatas mata 3-4 kali sehari untuk 10-15 minit, menggunakan kain bersih setiap kali. Ini boleh mengurangkan gatal, bengkak dan memberi keselesaan kepada mata.

· Elakkan daripada menggosok mata.

· Kerap mencuci tangan.

· Jauhkan tangan daripada mata.

· Gunakan kacamata hitam.

· Jauhkan dari terdedah kepada habuk,panas dan kekotoran lain.

· Elakkan menggunakan kanta sentuh.

· Gunakan sampul bantal yang bersih setiap masa.

Disediakan oleh:

Dr.Wan Idris Wan Hussain ,PKPUUM.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan .sila hubungi Pegawai Perubatan PKPUUM untuk maklumat lanjut.

About these ads

30 Responses to “Conjuntivitis (sakit mata atau mata merah)”


  1. 1 SARRA Januari 29, 2010 at 3:00 pm

    i pakai timun untuk petua kesegaran mata..tup..tup bgn pg esk mata xleh bukak dan bertahi je..skg dh jd merah..ayOOO skt ma….

  2. 2 radiah Jun 3, 2010 at 8:11 am

    memakai kanta sentuh terlebih masa menbuat mata sya tidak boleh di buka,berair dan bertahi…merah yang amat sangat

  3. 3 syimie Julai 22, 2010 at 2:45 am

    kalau baby 5 bulan kena sakit mata ni normal tak?
    doctor kasik antibiotik makan.will it work?dah 3 hari amik antibiotik tu tapi mata baby masih mcm tu je.
    ker perlu antibiotik drops ek?
    baby kene sebelah mata je.. :(

  4. 5 syed iskandar.. September 17, 2010 at 8:41 am

    salam….sy nk tnya,kanapa mata sy merah sbelah kiri,?..mata sy merah 2minggu dh,tpi ye xbaik agi…sy blum jmpe doktor lgi…

  5. 7 faat krina Oktober 11, 2010 at 12:02 pm

    Jgn memakai kanta lekap n bulu mata palsu trllu kerap….kmungkinan serangan bakteria mudah trjdi.Kerana kanta lekap dn bulu mata tersebut tlh dgunakn byk kali.

  6. 8 Angin Selat Melaka Januari 6, 2011 at 7:10 am

    Assalamualaikum para pelajar sekalian…
    Salah satu punca utama terjadi: terdapat kuman2 yg melekat dibahagian akar mata. Membaik pulih dengan menyentuh bahagian depan mata adalah sangat salah dan tidak digalakkan. Ini kerana mata adalah komponen yg sgt halus dan mudah ‘pecah’. Jadi, cara terbaik adalah dgn menyerang dan memusnahkan kuman2 yg melekat di akar dalaman mata kita. Dapatkan teknik yg sgt berkesan melalui sini:

    Menghilangkan sakit mata dgn cara menyerang kuman di akar

    atau juga sini:

    Hapuskan kuman perosak mata melalui ramuan tradisional kuat

    Dua tempat tu setakat ini adalah diantara yg terbaik. Harap luangkan masa memahami demi kebaikan diri sendiri. Harap dgn info ni dpt membantu mereka yg sudah lama menderita sakit mata. Tq.

  7. 9 gurlz Januari 10, 2011 at 2:01 am

    kalau sakit mata tu mulanya x rasa apew2.adakah ia akn jadi conjuntivitis.kalau ader sakit mata boleh ker pigi skolh….

  8. 10 amirfazwan Januari 10, 2011 at 11:08 am

    kalu skit2..tu sakit mata biase2 je tu..
    huhu…

    dinasihatkn xgi skolah…
    t jangkit kwn2 lak..huhu

  9. 11 lina Januari 12, 2011 at 8:04 am

    sy sakit mata dah 6 hari, dah guna ubat mata dan oinment,tp masih tak ok lg, mata makin bengkak.. mungkinkah alahan pada ubat tersebut? dah rujuk klinik, doktor tukar ubat titis yang lain dan bagi ubat antibiotik dan ubat gatal, makan untuk 3 hari..harapnya ok

  10. 12 amirfazwan Januari 12, 2011 at 12:14 pm

    harap2 begitu la ye kak..
    dinasihatkan agar tidak menyentuh mata dengan tapak tangan apatah lagi mengosok dgn tgn..
    sebab kt tangan ada bnyk kuman..
    dan kerapkan membasuh tangn..

  11. 13 ros Januari 26, 2011 at 3:41 am

    salam..akak dah nak masuk 2 mgu sakit mata kiri..kalau ikut dari artikel blog ni..memang conjuctivitis..tkasih atas info..akak dah jumpa dr 3 kali..pakar pun dah..semua ubat yg diberi tak da kesan..kenapa ya agaknya?akak byk guna tisu utk mengelap mata bila berair..mata kiri je yg teruk ni..bengkak dan merah..smg Allah lindungi suami dan keluarga yg lain dari dijangkiti….

    • 14 phoenix Januari 27, 2011 at 8:32 am

      kak ros: doa bnyk2..doa juga salah satu cara..Allah yg berkuasa menyembuhkan penyakit..ada alahan ubat apa2 x?mungkin boleh cuba perubatan tradisional pulak..

  12. 15 fana Januari 27, 2011 at 8:21 am

    salam..sy nk tnye…knp mata sy slalu merah…merah secara tibe2..xtau sbb ap…die x rse gatal..dan xrse sket…

  13. 17 amirfazwan Januari 27, 2011 at 8:58 am

    DOA SAKIT MATA

    Ya Allah, Tuhan (yang memelihara) manusia, yang menghilangkan kesusahan, sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada suatu penyembuhan kecuali kesembuhan-Mu, sembuh yang tidak diiringi, sakit juga penderitaan kecuali kesembuhan-Nya. Maka kami singkapkan daripadamu tutup yang menutupi matamu, maka penglihatanmu pada hari ini amat tajam.

  14. 18 azian Mei 23, 2011 at 4:56 am

    saya dah dua minggu sakit mata.. rasa sangat tak selesa. ada darah terkumpul di sebelah mata kiri mata saya membengkak dan telah berjumpa doktor mata di selayang pandangan kabur dan tak jelas. macam mana saya nak mengurangkan rasa sakit di bahagian kepala dok?

  15. 19 fadzillah Jun 22, 2011 at 1:36 am

    salam.saya baru mengalami saki mata conjuntivitis…yg teruk..2 minggu lepas..masalahnya sekarang..penglihatan sy belum lagi pulih sepenuhnya,,masih kabur dan kadang2 mata terasa sakit..bagaimanakah cara nk mengatasi masalh sy ini…

  16. 20 surya binti mohd nasir April 4, 2012 at 1:04 am

    salam saya pun mengalami sakit mata yang teruk….2minggu..skrg penglihatan saya masih kabur…….walau saya sudah memakai cermin mata penglihatan masih kabur…….persoalan sya adakah mata saya makin rabun?????.perlu tukar kanta mata?????tlg doc………..

  17. 21 Errick Frederick Ogos 6, 2012 at 2:33 pm

    halo…salam semua.nama aq errick,aq ada masalam mata,masalah ni da bertahun tahun da,nak pergi ubat da macam2 aq buat,doktor cakap fobia cahaya,ada yng bilang alergik,macam2 ubat titis aq pakai namun tetap masalah yng sama,mata aq klu sakit nak merah,berair,pedih and gatal,klu terkena sinaran matahari lagi sakit,kadang2 tumata ku keluar air putih macam air susu putih,klu ada yng punya masalah sila kongsi petua nya harap2 mata ku boleh sembuh…thanx

  18. 22 srikusrini Ogos 12, 2012 at 8:00 pm

    saya mengalami sakit mata merah telah berlanjutan 8 hari menggunakan ubt tetes n pil mkn daripada hospital kerajaan..tetapi sehingga kini mata saya belum pulih..

  19. 23 lina Oktober 17, 2012 at 4:46 am

    Salam doktor, selepas saya mendapat sakit mata selama 2 minggu (1 minggu sebelah knan n 1minggu lg sblh kiri) mata saya menjadi kabur di seblh knan serta sensitif trhadap cahaya, apa perlu saya buat n adakah ianya akan pulih seperti biasa?

  20. 24 Yusfa Januari 2, 2013 at 8:53 am

    Anak sy mgalami sakit mata dan telah pun ke klinik dan doktor merawat dgn 2 jenis ubat titis. hari ini masuk hari 3 tetapi masih belum sembuh

  21. 27 abang mancaet Januari 16, 2013 at 4:13 am

    ye sye pun tak ade ape-ape kat mate sye, benar kate badak lampuh hahahaha, mate sye tetap sehat wal’afiat…..,.

  22. 28 gajah terabang Januari 16, 2013 at 4:16 am

    benar tu abang mancaet….. atoooo merancaeeeeeet!!!!!!!

  23. 29 zie Mac 4, 2013 at 11:49 am

    mata saya pedih merah terkena sabun cuci muka..bagaimana nak atasinya?

  24. 30 faris Jun 25, 2014 at 8:22 am

    macam mana hendak hilangkan sakit mata dalam masa 15 jam.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s





Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: